داستان و معنی ضرب المثل ﻓﯿﻞ مرده ﻭ زنده ﺍﺵ ﺻﺪ تومنه

در زمان‌های قدیم برای حمل و نقل، باربری یا جنگ از حیوانات استفاده می‌شد و یکی از ارزشمندترین آنها فیل بود. اما فیل حیوان پرهزینه‌ای بود و هر کسی از پس خرید و نگهداری آن بر نمی‌آمد.

و جالب این که قیمت یک فیل زنده همان قدری بود که بابت مرده آن پرداخت می‌شد! در واقع، قیمت یک فیل که حدود صد تومن بود برای عاج فیل نیز می‌پرداختند. به همین دلیل، عملاً قیمت زنده و مرده فیل فرقی نداشت!

فیل مرده و زنده اش صد تومنه

معنی ضرب المثل فیل مرده ﻭ زنده ﺍﺵ ﺻﺪ تومنه

همین موضوع به رواج یک ضرب‌المثل جالب بین ایرانیان انجامید: «ﻓﯿﻞ زنده و مرده ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮمنه.» اما معنای این ضرب‌المثل چیست؟

این ضرب‌المثل غالباً در این معنا به کار می‌رود که ارزش و ارج فرد نیکوکار در هنگام زندگی و پس از مرگ تغییری نمی‌کند و به یک اندازه است. یک وجود ارزشمند مثل فیل پس از مرگ از ارزشش کاسته نمی‌شود و چیزهایی از خود به جا می‌گذارد که به‌اندازه‌ی زمان زندگی‌اش، مفید و ارزشمند خواهد بود.

نمونه‌ای از به‌کارگیری این ضرب‌المثل در ادبیات ایران را می‌توانیم در رمان حاجی آقا اثر صادق هدایت بیابیم: حاجی آقا شخصیت اصلی این رمان در جایی برای تعریف از خودش می‌گوید: «هر چی باشه فیل مرده‌اش صد تومن و زنده‌اش صد تومنه. حالا باز هم به من محتاج اند، از سادگی من سوء استفاده می‌کنند. من هم با خودم میگم: خوب، کار بنده‌های خدا را راه بندازیم. در دنیا همین خوبی و بدی میمانه و بس. فردا باید تو دو وجب زمین بخوابیم.»

همچنین ببینید: داستان ضرب المثل کار نیکو کردن از پر کردن است

همچنین ببینید: به کدام خیریه کمک کنیم؟ معرفی جامع خیریه های معتبر

مطلب پیشنهادی:  معنی ضرب المثل کار نیکو کردن از پر کردن است چیست؟ شرح داستان جالب بهرام گور و کنیزش

2 مورد در “داستان و معنی ضرب المثل ﻓﯿﻞ مرده ﻭ زنده ﺍﺵ ﺻﺪ تومنه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما جایی منتشر نخواهد شد:) |