راه های جذب حامی در موسسات غیرانتفاعی و خیریه‌ها

موسسات غیرانتفاعی (از جمله خیریه‌ها، موسسات مردم‌نهاد یا سمن‌ها) همواره با چالش‌هایی در زمینه جذب سرمایه مواجه هستند. و این بخشی جدایی‌ناپذیر از کار آنهاست!

اما نکته کلیدی برای تبدیل شدن به یک موسسه غیرانتفاعی موفق این است که اجازه ندهیم جذب سرمایه تمام فکر و ذکرمان را به خود مشغول کند. چرا که در این صورت دستیابی به هدف بسیار دشوارتر خواهد شد. فکر کردن دائم به پوشش هزینه‌ها و دستمزدها از طریق جذب سرمایه، حس مثبت را از شما می‌گیرد. در واقع، هیچ چیزی مثل این نمی‌تواند نشاط مدیر یک موسسه غیرانتفاعی را از بین ببرد.

به همین دلیل، ما این مقاله را گردآوری کردیم تا راه مقابله با 7 چالش مالی رایج در موسسات غیرانتفاعی را معرفی کنیم و بتوانیم بهترین راه های جذب حامی و بهترین روش های جذب سرمایه را پیدا کنیم.

روش های جذب سرمایه اعتمادسازی
‌‌

1. جذب سرمایه از طریق اعتمادسازی در حامیان

اعتمادسازی در مردم یکی از بزرگترین چالشهای جذب سرمایه برای هر موسسه غیرانتفاعی است.

حامیانِ چنین مؤسساتی دوست دارند مطمئن باشند پول‌شان تفاوتی ایجاد می‌کند. و این در حالی است که رسوایی‌های بسیار رسانه‌ای‌شده طی چند دهه‌ی اخیر اعتماد مردم به خیریه‌ها و موسسات غیرانتفاعی را تا حد زیادی از بین برده است.

تعداد بسیار معدود بازیگران بد هم می‌تواند مردم را کلاً از کمک کردن منصرف کند. وقتی موسسه‌ای شکست می‌خورد یا رسوا می‌شود، اکثر مردم این نتیجه را می‌گیرند که همه موسسات غیرقابل‌اعتماد هستند.

اما خبر خوب این است که هنوز هم مردم دوست دارند به موسسات و سازمان‌هایی کمک کنند که کارهای خوبی در جامعه‌شان انجام می‌دهند.

نظم سازمانی و شفافیت مالی دو رکنی هستند که با آنها می‌توانید اعتماد حامیان‌تان را جلب کنید و حتی این را به یک امتیاز جذب سرمایه برای تیم‌تان تبدیل کنید.

راه‌های اعتمادسازی در میان حامیان:

  • داشتن دفتر مالی و ارائه گزارش‌های مالی شفاف در هر فصل
  • داشتن یک حسابرسی مستقل از دفاتر مالی شرکت
  • سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در طرح‌ها و پرحاصل‌کردن عملیات‌ها
  • شفافیت کامل درباره این که کجا و چطور دارید پول‌تان را خرج می‌کنید
  • داشتن مجوز از یک سازمان معتبر
روش های جذب سرمایه

2. تنوع بخشیدن به کانال‌های درآمدی برای جذب سرمایه

خیلی از موسسات غیرانتفاعی کارشان را با کمک مالی اشخاص حقیقی شروع می‌کنند که خب این چیز بدی نیست. اما تکیه صرف روی کمک مردمی می‌تواند در شما احساس ناامنی مالی ایجاد کند و جلوی رشدتان را بگیرد.

کمک‌های مردمی معمولاً ناچیز هستند و بدست آوردن آنها انرژی زیادی می‌برد. علاوه بر این، وقتی شرایط اقتصادی جامعه بد می‌شود، درآمدتان از این طریق می‌تواند به‌سرعت کاهش بیابد، کما این که در دوران همه‌گیری کرونا این مسأله در بسیاری از موسسات غیرانتفاعی اتفاق افتاد.

به‌طور مشابه، اگر برای پیشبرد برنامه‌هایتان صرفاً به یک حمایت بزرگ تکیه داشته باشید، در صورتی که بودجه شما به‌طرز غیرمنتظره‌ای قطع شود تنها خواهید ماند.

ایجاد چند منبع درآمدی باعث می‌شود بتوانید از فراز و فرودهایی که هر موسسه غیرانتفاعی با آنها مواجه می‌شود جان سالم به در ببرید.

بله، انجام این کار سخت است! اما با داشتن چند کانال برای جذب سرمایه، زمانی که یکی از این کانال‌ها قطع شد یا کاهش یافت دیگر در بند پول نخواهید ماند.

مطلب پیشنهادی:  با ما همراه شوید! نحوه کمک به خیریه بارقه

راه‌های ایجاد چند کانال برای جذب سرمایه:

  • درخواست کمک از مراجع دولتی
  • درخواست کمک از موسسات خصوصی
  • دریافت حق عضویت در ازای ارائه امتیازهای بیشتر
  • برگزاری جشنواره یا رویدادهای جذب سرمایه
  • یافتن اسپانسری که نگرش و ارزش‌هایی مشابه با شما دارد
  • اجاره دادن مکان‌تان به سایر سازمان‌ها یا ارائه خدمات
  • آغاز یک طرح کرادفاندینگ (سرمایه‌گذاری جمعی)
روش های جذب سرمایه

3. تسهیل راه‌های کمک برای جذب حامی

در گذشته کمک‌های مردمی معمولاً به‌صورت نقدی بود. اما دیگر اینطور نیست. اکنون کمک‌کننده‌ها یا نیکوکاران بیشتر به پرداخت با کارت بانکی، پرداخت آنلاین و حتی پرداخت از طریق پلتفرم‌های شبکه اجتماعی تمایل دارند.

حمایت مالی آنلاین به موسسات غیرانتفاعی در سال 2020 بیش از 20 درصد رشد داشته. و این مورد برای موسسات غیرانتفاعی کوچک و متوسط تا نزدیک 25 درصد رسیده.

به هر حال، حتی با وجود این آمارها، هزاران موسسه غیرانتفاعی هستند که هنوز در ایجاد یک راه ساده برای استفاده از تکنولوژی و تسهیل پرداخت کمک آنلاین مشکل دارند.

استفاده از تکنولوژی روز به روز ساده‌تر می‌شود. اما اگر تیم‌تان در استفاده از آن مشکل دارد، کسی را استخدام کنید که بتواند کمک‌تان کند. کنار گذاشتن فناوری برای صرفه‌جویی در چالشهای جذب سرمایه برای موسساتی که در پی موفقیت هستند گزینه‌ی خوبی به حساب نمی‌آید!

چگونه راه‌های کمک به موسسه را برای جذب حامی تسهیل کنیم:

  • استفاده از گزینه پرداخت مکرر برای خودکارسازی حمایت‌های آتی
  • استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان برای دریافت کمک‌های غیرنقدی در رویدادها
  • استفاده از ابزارهای جذب سرمایه در فیس‌بوک (اگرچه بسیاری از اطلاعات کمک‌کننده را از دست خواهید داد، اما این یک منبع بزرگ برای جذب کمک بدون هزینه است)
  • استفاده از یک سرویس text-to-donate مناسب
  • همیشه یک گزینه «کمک مالی» در وبسایت و ایمیل‌هایتان داشته باشید
روش جذب سرمایه

4. ایجاد روابط بلندمدت

هدف شما برای حامیان‌تان مهم است. آنها می‌خواهند احساس کنند بخشی از داستان‌تان هستند، نه صرفاً یک تماشاچی رهگذر.

با پیام دریافت کمک، تشکر از آنها، و نشان دادن این که دقیقاً چطور پول‌هایشان را برای ایجاد جامعه‌ای بهتر خرج می‌کنید، در آنها احساس مفید بودن ایجاد خواهید کرد.

هر چه بیشتر با حامیان‌تان ارتباط داشته باشید، احتمال این که آنها به حمایت از اهداف‌تان ادامه دهند بیشتر خواهد شد. تا جای ممکن با تمامی حامیان خود تعامل داشته باشید، هم به خاطر این که آنها لایق این کار هستند و هم به این علت که بزرگترین کمک‌ها می‌تواند از غیرمنتظره‌ترین منابع بیاید!

مطلب پیشنهادی:  چرا کمک نمی‌کنیم؟ دلایل روانشناختی کمک کردن و کمک نکردن

راه‌های تبدیل حامیان به مشارکت‌کننده فعال:

  • استفاده از نظرسنجی برای نشان دادن این که به نظر حامیان‌تان اهمیت می‌دهید
  • مصاحبه با حامیان بزرگ‌تان برای پی بردن به این که چرا آنها از شما حمایت می‌کنند و چطور می‌توانید در آینده حمایت‌شان را افزایش دهید
  • پشت تریبون قایم نشوید! در دسترس باشید و در رویدادها با دیگران تعامل داشته باشید.
  • از کانال‌هایی برای جذب کمک مالی استفاده کنید که به شما امکان دریافت اطلاعات مربوط به حامی را بدهد.
  • از یک CRM (مدیریت ارتباط با مشتریان) استفاده کنید تا بتوانید فعالیت حامی‌تان را رصد کنید، ایمیل‌های هدفمند بفرستید و بفهمید کدام نوع پیام‌ها حامیان‌تان را به عمل وا می‌دارد.
روش یافتن اسپانسر

5. یافتن شرکای خوب

گذشته از کمک مالی، یک راه دیگر برای حل مشکل جذب حامی وجود دارد و آن چیزی نیست جز شریک شدن با سایر موسسات غیرانتفاعی یا انتفاعی.

شراکت با یک موسسه غیرانتفاعی که هدفی مشابه شما دارد—یا هدفی مکمل هدف شما—می‌تواند تأثیر و بازده کاری هر دو را افزایش دهد.

مجله فوربز پنج راه برای افزایش تأثیر موسسات غیرانتفاعی از طریق شراکت با موسسات غیرانتفاعی دیگر معرفی کرده:

  • تشکیل یک تیم برای میزبانی وبینارهای ارزشمند
  • هدف‌گذاری جدید برای محتوای بلاگ، خبرنامه یا ویدئوها
  • به‌اشتراک‌گذاری فضا در کنفرانس‌ها یا نمایشگاه‌ها
  • میزبانی مشترک در رویدادها و جمع‌آوری مشترک کمک مالی
  • ترکیب مهارت‌ها

گذشته از فضای غیرانتفاعی، یافتن یک اسپانسر شرکتی می‌تواند روشی موثر برای تقویت مالی شما باشد و در عین حال وجهه شما را نیز بالا ببرد.

شرکت‌های بزرگ اغلب بودجه‌های بزرگی برای اسپانسر شدن دارند، اما جلب توجه آنها می‌تواند سخت باشد. بنابراین، شاید شروع با یک شرکت محلی یا کوچک که ارزش‌هایی مشابه ارزش‌های شما دارد گزینه بهتری باشد.

راه های افزایش درآمد

6. استفاده حداکثری از داشته‌ها

تا الآن 5 راه مقابله با چالشهای جذب حامی را بررسی کردیم. اما هر کدام از آنها صرفاً یک روش متفاوت برای متقاعد کردن دیگران برای کمک بیشتر به شما بوده.

حامی ما چه یک شخص باشد یا یک سازمان، بنیاد یا دولت، هدف ما همچنان همان است: دریافت کمک بدون ارائه چیزی که از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد.

اما حالا اجازه دهید کمی در این باره صحبت کنیم که چطور می‌توانیم از منابع خودمان برای کسب درآمد بهره ببریم. به‌عنوان مثال، از مکانی که در آن هستیم یا از تخصص‌مان.

مکان‌های ملاقات همیشه خواهان دارند. اگر می‌توانید بخشی از مکان‌تان را به اشخاص، شرکت‌ها یا سازمان‌های هم‌فکر کرایه بدهید، این می‌تواند راهی عالی برای کسب درآمد باشد.

یا این که، می‌توانید از دانش و تخصص خود برای ارائه خدمات یا برگزاری کارگاه‌ها استفاده کنید.

این که شما یک موسسه غیرانتفاعی هستید لزوماً به این معنی نیست هر کاری انجام می‌دهید باید رایگان باشد. حتی دستمزدهای حاصل از یک برنامه کوچک هم می‌تواند به جبران هزینه‌هایتان کمک کند.

مطلب پیشنهادی:  بهترین خیریه های ایران کدامند؟ معرفی جامع خیریه های معتبر

چند ایده برای جذب سرمایه و درآمد بیشتر:

  • کرایه مکان برای جلسات یا رویدادهای آخر هفته
  • اجاره بخشی از فضای اداره‌تان به یک موسسه غیرانتفاعی دیگر
  • برگزاری ورکشاپ (حضوری یا آنلاین)
  • گرفتن دستمزدی منصفانه برای برخی از خدمات‌تان
  • فروش اقلام تولیدشده توسط موسسه شما (در این مورد، اول با حسابدار خود مشورت کنید. چرا که بسته به مکان، پروژه، و چیزی که می‌فروشید، این درآمد ممکن است مشمول مالیات بر فروش یا مالیات بر درآمد باشد.)
روش جذب سرمایه

7. همکاری با سفیران برند

آیا حامیان شما تمام تلاش‌شان را برای اشاعه پیام شما انجام می‌دهند؟

اگر نه، این احتمالاً تقصیر شماست نه آنها. اما چه کار کنیم که حامیان وفادارما بتوانند به‌خوبی پیام ما را به گوش دیگران برسانند؟

یک دستورالعمل برای سفیر تهیه کنید

حامیان‌تان را در موقعیتی قرار دهید که بتوانند بهترین‌شان را برای حمایت از شما انجام بدهند، از طریق مشخص کردن این که دقیقاً می‌خواهید آنها چه چیزی را منتشر کنند (و چگونه).

به‌عنوان مثال این دستورالعمل را از تیم DoingGoodTogether ببینید.

کاری که آنها می‌کنند این است که برای سفیران خود دستورالعمل‌هایی برای تعامل و گفتگو روشن، مرور برنامه‌ها، ویدئوها و سایر منابع فراهم کرده‌اند. چیزی مثل این به سفیران شما کمک می‌کند پیامی که مایلید جهان بشنود را اشاعه دهند.

وفادارترین حامیان‌تان را مشخص کنید

سفیر شما می‌تواند هر کسی باشد، اما محتمل‌ترین گزینه درست کنار خودتان نشسته—کارکنان، داوطلبان و اعضاء هیأت مدیره. آنها برای جلب توجه دیگران به شبکه اجتماعی بزرگ یا شرکت روابط عمومی نیاز ندارند.

سفیر شما صرفاً با اشتراک‌گذاری نوآوری‌های شما در شبکه‌های اجتماعی شخصی یا حرفه‌ای، می‌تواند در شناساندن شما مؤثر باشد.

به دنبال ستاره‌ها باشید!

و البته، سفیرهای «سلبریتی» یا «اینفلوئنسر» هم هستند. اگر شخصیت یا سلبریتی‌ای در شبکه اجتماعی می‌شناسیم که با هدف‌مان هم‌راستاست، چرا به سراغش نرویم؟ نزدیک شدن به یک اینفلوئنسر معروف کار راحتی نیست، اما اگر پیگیر باشید و برخوردی دوستانه و متقاعدکننده داشته باشید، می‌توانید به شریکی دست پیدا کنید که با یک پستش به میلیون‌ها آدم جدید دسترسی دارد.

در گذشته، موسسات غیرانتفاعی معمولاً مجبور بودند به جذب کمک در ناحیه خودشان اکتفا کنند. اما با قدرت شبکه‌های اجتماعی، اکنون می‌توانید حامیان بالقوه‌تان را در کل جهان پیدا کنید.

روش های جذب حامی در موسسات غیرانتفاعی

شروع به کار یک موسسه غیرانتفاعی و اداره کردن آن کار دشواری است. چالشهای جذب سرمایه تنها بخش کوچکی از چالشهای پیش رویتان است. اما، اگر قصد دارید برای دهه‌های آینده تأثیرگذار باشید، باید این چالش‌ها را شناسایی کرده، مورد توجه قرار داده و حل‌شان کنید.

با به‌روز نگه داشتن دفاتر مالی، تهیه صورت‌های مالی حسابرسی شده و شفافیت کامل در مورد فعالیت‌هایتان، اعتماد حامیان را جلب نمایید. کانال‌های درآمدی‌تان را تنوع ببخشید. با به‌کارگیری فناوری روز راه‌های کمک به موسسه را تسهیل کنید. با حامیان‌تان تعامل داشته باشید. و با روشن کردن اهداف، ایده‌ها و خدمات‌تان، کاری کنید که سفیرهایتان بتوانند به راحتی شما را به جهان معرفی کنند.

همچنین ببینید: به کدام خیریه کمک کنیم؟ معرفی جامع خیریه های معتبر

منبع

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما جایی منتشر نخواهد شد:) |