بهترین بازی های خانگی / معرفی 15 بازی خانگی بدون وسیله مهیج

نویسنده: کیوان نیک طبیعت
‍‌

در این دوران که بچه‌ها و بزرگسالان بیشتر وقت خودشان را در دنیای مجازی می‌گذرانند، اهمیت وقت گذراندن با یکدیگر بیشتر از هر وقت دیگری احساس می‌شود. بازی یکی از بهترین روش‌ها برای کنار هم بودن و تعامل اعضای خانواده و دوستان با یکدیگر است.

در این مقاله بهترین بازی های خانگی بدون وسیله از جمله بازی های محبوب ایرانی و بازیهای خانگی محلی در خانه را معرفی می‌کنیم. این بازی های جالب در خانه بدون وسایل خاصی اجرا می‌شوند و می‌توانید همین الآن انجامشان بدهید! این بازی های دورهمی علاوه بر ایجاد لحظاتی شاد و به یادماندنی به افزایش فعالیت‌های بدنی و تقویت انواع مهارت‌های فکری، حرکتی و خلاقیت شما کمک می‌کنند.

بازی خانگی هر کسی کار خودش بار خودش

گروه سنی: 7 سال به بالا (همراه یک بزرگسال)
تعداد بازیکنان: حداقل چهار نفر (تعداد بیشتر هیجان بیشتر)
ویژگی‌های بازی: به چالش کشیدن مهارت‌های ادراکی، حرکتی، آشنایی با مشاغل

اگر می‌خواهید کودکتان را در داخل خانه با مشاغل مختلف آشنا کنید، این بازی محلی خانگی را حتماً با او انجام دهید!

اوستا همه را دور خود جمع می‌کند و به هر یک از آنها یک کار یا شغل واگذار می‌کند. مثلاً یکی نجار می‌شود، یکی خیاط، یکی جراح و … . سپس اوستا می‌گوید: «هر کسی کار خودش، بار خودش، آتش به انبار خودش» و بازی شروع می‌شود.

حالا هر کسی باید به‌صورت پانتومیم کار خودش را انجام دهد. در این حین، اوستا نیز با کمی تغییر کار یکی از بازیکنان را انجام می‌دهد. بازیکن مورد نظر باید حواسش جمع باشد و بفهمد سرگروه دارد بازی او را تقلید می‌کند و سعی کند حرکتش را دقیقاً شبیه سرگروه انجام دهد.

کمی که گذشت سرگروه مشت‌هایش را دور هم می‌چر‌خاند و سراغ تقلید کار بازیکن دیگر می‌رود. در این لحظه آن بازیکنی که کار اوستا را تقلید می‌کرد باید به همان حرکت قبلی خودش برگردد.

اگر بازیکنی متوجه تقلید کار خودش توسط اوستا نشود، حرکت او را نتواند عیناً تکرار کند یا در لحظه‌ای که اوستا مشت‌هایش را دور هم می‌چر‌خاند به حرکت اول خودش برنگردد، می‌بازد.

بازی خانگی

بازی نقشه گنج

گروه سنی: 7 سال به بالا (همراه یک بزرگسال)
تعداد بازیکنان: حداقل دو نفر
ویژگی‌های بازی: نشاط آور، تقویت مهارت کاوشگری و قوه تخیل و تحلیل

آیا برای کودکتان هدیه‌ای گرفته‌اید و می‌خواهید آن را به‌شکل خلاقانه‌ای به او بدهید؟ پس بیایید یک نقشه گنج بکشیم!

بازی خانگی نقشه گنج از جمله بهترین بازی های خانگی است که والدین خلاق و بچه‌ها حتماً آن را دوست خواهند داشت.

هدیه یا جایزه را مثل یک گنج در جایی از خانه پنهان کنید و بدون این که چیزی به کودک خود بگویید سرنخ‌هایی برای پیدا کردن جایزه در جاهایی از خانه یا در میان وسایل او قرار دهید. مثلاً می‌توانید روی یک کاغذ نقشه گنج بکشید یا با نوشته یا نقاشی او را به جاهای خاصی از خانه هدایت کنید و در آن نقاط سرنخ‌های دیگری قرار دهید تا در نهایت بتواند گنج را پیدا کند.

با این بازی علاوه بر تقویت قوه تحلیل و بالا بردن حس کنجکاوی کودکتان، فرصتی برای بروز دادن خلاقیت خودتان نیز خواهید یافت!

بعد از آن که کودکتان توانست گنج را پیدا کند، حالا از او بخواهید که یک وسیله خاص (مثلا اسباب بازی خود) را در خانه برایتان پنهان کند، نقشه گنج بکشد و سرنخ‌هایی برایتان باقی بگذارد و تا شما بتوانید آن را پیدا کنید.

این بازی به این شکل نیز می‌تواند اجرا شود که یک شیء از طرف یک نفر تعیین شود (مثلا یک جوراب آبی). او باید دور از چشم همه آن را در جایی از خانه پنهان کند. و بقیه اعضا باید به دنبال آن شیء بگردند. اولین فردی که در مدت زمان مشخص (مثلاً پنج دقیقه) بتواند شیء را پیدا کند برنده بازی است و اگر کسی در این مدت زمان نتواند آن شیء را پیدا کند، فردی که شیء را پنهان کرده برنده بازی می‌شود.

بازی خانگی هیجانی دستش اومد بشین!

گروه سنی: 5 سال به بالا (همراه بزرگسال)
تعداد بازیکنان: حداقل چهار نفر (تعداد بیشتر هیجان بیشتر)
ویژگی‌های بازی: افزایش فعالیت بدنی در خانه، نشاط آور، به چالش کشیدن سرعت عمل و تمرکز

این بازی خونگی ساده خوراک دورهمی های خانوادگی و دوستانه است و با وجود سادگی فوق‌العاده‌اش، بسیار مهیج و نشاط آور است! برای این که بازی «دستش اومد بشین» به طور مناسبی اجرا بشود به حضور حداقل 4 نفر نیاز داریم.

در خانه همه دور یک حلقه بایستند و یکی از بازیکنان یک شیء کوچک نشکستنی و نرم (مثلاً یک بسته دستمال‌کاغذی یا جامدادی خالی) را در دست خود بگیرد.

بازی به این شکل شروع می‌شود که بازیکنی که شیء را در دست دارد آن را به سمت یکی از بازیکنان (که می‌تواند نفر سمت چپی یا راستی یا روبرویی یا هر کس دیگری باشد) می‌اندازد و آن بازیکن باید آن را بگیرد. طبق قراری که از قبل بازیکنان با هم می‌گذارند، شیء به دست هر بازیکنی که رسید نفر سمت راست او بلافاصله باید بنشیند.

در صورتی که آن بازیکن بلافاصله ننشیند امتیاز منفی می‌گیرد. همچنین اگر بازیکن دیگری به اشتباه بنشیند، او نیز امتیاز منفی می‌گیرد. بازی به همین شکل ادامه پیدا می‌کند تا یک نفر به امتیاز منفی تعیین‌شده‌ای برسد و مجازاتی را اجرا کند.

بازی دورهمی کلمه سازی

گروه سنی: 10 سال به بالا
تعداد بازیکنان: حداقل دو نفر
ویژگی‌های بازی: تقویت هوش و مهارت زبانی

این بازی خانگی ساده یک بازی نشستنی بدون وسیله عالی برای دورهمی هاست و برای سنین بالاتر مناسبتر است چون دایره لغات بیشتری دارند. اما کودکانی که خواندن و نوشتن بلد باشند نیز می‌توانند آن را انجام دهند. کودکان با این بازی با لغات بیشتری آشنا می‌شوند.

اولین نفر یک حرف روی کاغذ می‌نویسد (البته این بازی بدون کاغذ هم می‌تواند اجرا شود). نفر بعدی با هدف ساختن یک کلمه در ذهنش یک حرف کنار آن حرف می‌نویسد (یا آن حرف را میان جمع می‌گوید). نفر بعد، با هدف ساختن کلمه‌ای که در ذهن خود دارد (که شاید با کلمه نفر قبلی فرق کند) حرف دیگری کنار دو حرف قبلی می‌نویسد (یا آن حرف را میان جمع می‌گوید).

این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که یک بازیکن نتواند حرف دیگری اضافه کند که در این صورت او بازنده است و یک امتیاز منفی می‌گیرد. در صورتی که فکر می‌کنید بازیکن مقابلتان کلمه‌ای در ذهنش ندارد، می‌توانید او را به چالش بکشید. اگر او نتوانست کلمه‌ای بگوید، یک امتیاز منفی می‌گیرد.

همچنین پس از گفتن هر حرف می‌توانید بازیکنی که آن حرف را گفته به چالش بکشید و کلمه‌ای که در ذهنش داشته را حدس بزنید. اگر او بلافاصله نتواند کلمه‌ی دیگری را که با آن حرف‌ها ساخته می‌شود بگوید، یک امتیاز منفی می‌گیرد و فردی که حدس زده یک امتیاز مثبت. اما اگر کلمه حدس زده شده درست نباشد و بازیکن به‌چالش کشیده‌شده بلافاصله کلمه دیگری بگوید، فقط آن بازیکنی که او را به چالش کشیده یک امتیاز منفی می‌گیرد.

بازی خانگی

بازی خانگی نقاشی تا کنی

گروه سنی: 7 سال به بالا
تعداد بازیکنان: حداقل سه نفر
ویژگی‌های بازی: نشاط آور، تقویت مهارت نقاشی و افزایش خلاقیت

مطلب پیشنهادی:  معرفی بهترین بازی های محلی برای کودکان و نوجوانان / هفت بازی محبوب خارج از خانه

این بازی خانگی را حتماً انجام بدهید چون آخرش به نتایج جالبی می‌رسید!

یک تکه کاغذ را با توجه به تعداد بازیکنان به چند قسمت تقسیم کنید، مثلاً اگر چهار نفر هستید به چهار قسمت تقسیم کنید (نیازی نیست بخش‌های کاغذ مساوی باشند). هر قسمت از کاغذ به بخشی از اعضای بدن اختصاص دارد. برای مثال، در یک کاغذ چهار بخشی، بخش اول مربوط به سر، بخش دوم مربوط به سینه و دست، بخش سوم مربوط به شکم و بخش چهارم مربوط به پا باشد.

سپس کاغذ را به نفر اول می‌دهیم تا بخش اول (یعنی سر) را دور از چشم دیگران نقاشی کند. او می‌تواند سر هر موجودی را با هر شکل و شمایلی بکشد. او باید محل اتصال سر به بدن را روی خط تا مشخص کند و کاغذ را تا بزند. بهتر است کاغذ ضخامت کافی داشته باشد تا وقتی تا زده می‌شود از زیر دیده نشود. بازیکنی که نقاشی اول را کشیده پس از تا زدن نقاشی خود، آن را به نفر بعدی می‌دهد.

نفر بعدی، بدون این که بتواند نقاشی نفر اول را ببیند، باید بخش مربوط به خود را (مثلاً سینه و دست) از محلی که نفر قبلی مشخص کرده نقاشی کند. او نیز مانند نفر قبلی آزاد است هر چیزی که دلش خواست را نقاشی کند. و با مشخص کردن محل اتصال سینه به شکم در خط تا، کاغذ را تا می‌زند و آن را به نفر بعدی می‌سپرد.

این روند تا کشیده شدن آخرین بخش از این موجود عجیب‌الخلقه ادامه می‌یابد! و در آخر، تا کاغذ را باز کنید تا ببینید با همکاری هم چه موجود عجیب و غریب و جالبی را خلق کرده‌اید!

بازی دورهمی هُب

گروه سنی: 7 سال به بالا
تعداد بازیکنان: حداقل چهار نفر
ویژگی‌های بازی: نشاط آور، تقویت تمرکز و تفکر ریاضیاتی

بازی هُب به شکل نشاط‌آوری تمرکز شما را به چالش می‌کشد. در این بازی باید حواستان به اعداد باشد!

بچه‌ها دور هم به‌صورت دایره جمع می‌شود و یکی از آنها اوستا می‌شود. اوستا یک عدد انتخاب می‌کند (این عدد نباید 1 یا 2 باشد و بهتر است غیر از 5 و کمتر از 10 باشد).

برای مثال، فرض کنیم اوستا عدد 4 را انتخاب می‌کند. سپس با شمارش اولین عدد توسط اوستا بازی شروع می‌شود. اوستا می‌گوید «یک»، نفر کناری او بعد اوستا بلافاصله می‌گوید «دو»، نفر کناری می‌گوید «سه». نفر بعدی باید حواسش باشد که به جای چهار بگوید: «هُب».

در واقع، بازیکنان باید حواسشان جمع باشد که هنگام شمارش، اگر کسی به عددی رسید که بر 4 بخش‌پذیر بود یا عددی دورقمی که دارای عدد 4 باشد (مثلاً 14، 24 یا 47) باید به جای گفتن این اعداد کلمه «هب» را بگوید.

هر بازیکنی که به‌اشتباه به جای «هب» عدد بگوید یا بیش از حد مکث بکند از بازی خارج می‌شود.

همچنین برای خوشایند کردن این بازی، قانون آن می‌تواند به این صورت تغییر کند که به جای «هُب» یک کلمه یا لفظ خنده‌دار ادا شود و هر بازیکنی که خندید، از بازی خارج شود.

بازی یه مرغ دارم…

گروه سنی: 7 سال به بالا (همراه یک بزرگسال)
تعداد بازیکنان: حداقل چهار نفر (تعداد بیشتر هیجان بیشتر)
ویژگی‌های بازی: نشاط آور، تقویت تمرکز

اگر می‌خواهید به یک روش سرگرم‌کننده و چالشی سر صحبت را با کودکتان باز کنید، بازی خونگی یه مرغ دارم را در داخل خانه با او انجام دهید!

یه مرغ دارم از بازی های ساده خانوادگی بسیار محبوب است که در آن یک نفر به‌عنوان اوستا انتخاب می‌شود و به هر بازیکن یک شماره مجزا اختصاص می‌دهد. هر بازیکن باید شماره خودش را حفظ کند. سپس بازی با گفت‌وگوی بین دو نفر شروع می‌شود. اوستا که معمولاً شماره 1 است، گفت‌وگو را شروع می‌کند:

اوستا (شماره 1): «یه مرغ دارم روزی 3 تا تخم میذاره.»

سپس بازیکنی که شماره 3 است باید بلافاصله و بدون مکث بپرسد: «چرا 3 تا؟»

شماره 1: «پس چند تا؟»

شماره 3: «7 تا.»

شماره 7: «چرا 7 تا؟»

شماره 3: «پس چند تا؟»

شماره 7 می‌تواند دوباره بگوید «3 تا» یا هر عددی که داخل بازی است. اگر کسی شماره اشتباهی بگوید یا موقعی که شماره او خوانده می‌شود بلافاصله پاسخ ندهد، از بازی خارج می‌شود.

بازی به همین صورت ادامه پیدا می‌کند تا به دو نفر برسد. این دو نفر برنده بازی هستند.

دورهمی خانوادگی

بازی خانگی لال بازی

گروه سنی: 7 سال به بالا (همراه یک بزرگسال)
تعداد بازیکنان: حداقل چهار نفر (تعداد بیشتر هیجان بیشتر)
ویژگی‌های بازی: ایجاد فضای بانشاط، تقویت مهارت‌های حرکتی

بازیکنان ابتدا از میان خود یک نفر را به عنوان اوستا انتخاب می‌کنند. اوستا بازیکنان را دور خود به شکل دایره می‌نشاند تا بتواند همه را ببیند. آن وقت بدون این که حرفی بزند یا بخندد، کاری می‌کند یا شکلکی در می‌آورد. نفر کناری او باید بدون این که حرفی بزند یا بخندد، همان حرکت را با نفر بعدی تکرار کند.

هدف اوستا این است که بقیه را بخنداند یا به حرف بیاورد تا از دور بازی خارج شوند. بازی همین طور پیدا می‌کند تا دوباره به اوستا برسد.

اگر کسی در این مدت حرف نزده باشد یا نخندیده باشد، بازی ادامه پیدا می‌کند و نوبت به دور بعدی می‌رسد. اوستا این بار حرکت دیگری را انتخاب می‌کند. نفر کناری هم باید همان حرکت را با نفر کناری خود انجام دهد تا آخر. (در نسخه‌ی دیگری از بازی، حرکت دور بعدی باید در ادامه حرکت قبلی باشد و چیزی به آن اضافه کند.)

اگر در طول بازی بازیکنی نتوانست حرکت اوستا را بدون این که حرف بزند یا بخندد، انجام بدهد، اوستا او را بازنده اعلام می‌کند. اوستا چیزی را از او به امانت می‌گیرد که در پایان بازی و هنگام تعیین جریمه معرف او باشد.

بازی دوباره با حرکت دیگری از اوستا شروع می‌شود و ادامه دارد تا این که همه کنار بروند و نفر برنده مشخص شود. برنده سر خود را روی زانوی اوستا می‌گذارد و چشم‌هایش را می‌بندد. سپس اوستا یکی یکی چیزهایی را که از بازنده‌ها گرفته بالای سر برنده نگه می‌دارد و می‌گوید: «صاحب این چه کار کند»؟

برنده به دلخواه خود جریمه‌ای تعیین می‌کند. مثلاً می‌گوید باید آواز بخواند. وقتی جریمه همه بازنده‌ها معلوم شد، نفر برنده سرش را از روی زانوی اوستا برمی‌دارد و چشم‌هایش را باز می‌کند و منتظر می‌نشسیند تا بازندگان دستورهای او را اجرا کنند. بازی به این صورت تمام می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  برگزاری مسابقات فوتبال جام امید در منطقه محروم لوداب / فیلم

بازی بغلی بگیر

گروه سنی: 7 سال به بالا (همراه یک بزرگسال)
تعداد بازیکنان: حداقل چهار نفر (تعداد بیشتر هیجان بیشتر)
ویژگی‌های بازی: ایجاد فضای بانشاط، تقویت مهارت‌های حرکتی و قدرت مکالمه

بازی خونگی بغلی بگیر را می‌توان شکل موزیکال لال بازی در نظر گرفت که در آن بازیکنان با یک مکالمه شعرگونه حرکت خود را به بازیکن بعدی انتقال می‌دهند.

بازی با تشکیل یک حلقه توسط بازیکنان شروع می‌شود. بازیکنان می‌توانند بایستند یا بنشینند. یک نفر به‌عنوان اوستا و شروع‌کننده بازی انتخاب می‌شود. اوستا در حالی که یک عمل خاص و خنده‌دار انجام می‌دهد، شروع به مکالمه با بازیکن کناری خود می‌کند:

بازیکن اول (در حال انجام یک ادا یا عمل خاص): «بغلی بگیر!»

بازیکن دوم (در حال تقلید از عمل بازیکن اوا): «چیو بگیرم؟»

بازیکن اول (همچنان در حال انجام همان عمل): «یک کلافه رو.»

بازیکن دوم (همچنان در حال انجام همان عمل): «چیکارش کنم؟»

بازیکن اول (همچنان در حال انجام همان عمل): «بده بغلی.»

سپس، بازیکن دوم همین مکالمه را با بازیکن سوم انجام می‌دهد. هدف این است که یکی از بازیکنان به خنده بیاید. اگر بازی یک دور کامل بچرخد و دوباره نوبت به بازیکن اول برسد و هیچ یک از بازیکنان داخل بازی طی این مدت نخندند، او بر عمل قبلی چیز دیگری که آن عمل را خنده‌دارتر می‌کند اضافه می‌کند و بازی مثل دور اول ادامه پیدا می‌کند.

هر بازیکن با خندیدن می‌بازد و از بازی خارج می‌شود.

گردو بازی

گروه سنی: 7 سال به بالا
تعداد بازیکنان: حداقل دو نفر
ویژگی‌های بازی: تقویت مهارت‌های حرکتی

این بازی محلی که تا حدی به بازی هفت سنگ شباهت دارد (شرح بازی هفت سنگ را در اینجا بخوانید)، در اصل در فضای خارج از خانه انجام می‌شود اما می‌توان آن را در فضای داخل خانه هم اجرا کرد.

بازیکنان ابتدا یک دایره در محلی که می‌خواهند بازی کنند مشخص می‌کنند (مثلاً با نوارچسب). سپس، هر یک از بازیکنان چند گردو وسط آن دایره می‌گذارند. هر بازیکن به فاصله چند متر دورتر از دایره، خطی تعیین می‌کند و از آنجا با یکی از گردوهای خود (گردوی بزرگتر که به آن «شَقه» می‌گویند) به طرف گردوهای داخل دایره نشانه‌گیری می‌کند.

اگر با با برخورد این گردو با گردوهای داخل دایره، گردویی از دایره خارج شد، علاوه بر این که آن گردو یا گردوها مال او می‌شود، بازیکن پرتاب‌کننده می‌تواند بازی را ادامه بدهد. اما اگر بازیکن نتواند گردویی را از دایره خارج کند، گردویش را از دست می‌دهد و نوبت را به بازیکن بعدی می‌دهد.

بازی همین طور ادامه می‌یابد تا برنده مشخص شود. برنده کسی است که همه گردوها را مال خود کند.

بازی لی لی حوضک

گروه سنی: 3 تا 5 سال (همراه یک بزرگسال)
تعداد بازیکنان: حداقل دو نفر
ویژگی‌های بازی: نشاط آور، تقویت مهارت شعرخوانی و داستان‌پردازی

اگر دنبال بازی محلی خانگی و بازی نشستنی بدون وسیله هستید که بتوان آن را با بچه‌های کوچک انجام داد، لی لی حوضک انتخاب شماست! لی لی حوضک از جمله بازی‌های محلی ایرانی است که کودکان خردسال را به داستان‌گویی علاقه‌مند می‌کند.

این بازی خانگی به‌صورت یک قصه منظوم اجرا می‌شود. یک بزرگتر یا اوستا، یکی یکی بچه‌ها را روبه‌روی خود می‌نشاند و کف دستشان را می‌گیرد. در حالی که با انگشت اشاره‌اش کف دست کودک را قلقلک می‌دهد، شعر لی لی حوضک را می‌خواند:

لی لی لی لی حوضک
جوجو اومد آب بخوره
افتاد تو حوضک

منظور از جوجو، انگشت کوچک بچه است و حوضک هم کف دست اوست.

در این موقع، اوستا با خم کردن انگشت کوچک کودک به طرف کف دستش، شعر را برای کودک مجسم می‌کند و می‌گوید:

«این درش آورد». (منظور انگشت دوم است که آن را به طرف کف دست کودک خم می‌کند.)

«این خشکش کرد». (اشاره به انگشت سوم است که آن را هم به طرف کف دست کودک خم می‌کند.)

«این نازش کرد». (منظور انگشت اشاره کودک است.)

در مرحله آخر؛ تمام انگشت‌ها به طرف کف دست خم شده‌اند به جز انگشت شست. در این موقع، اوستا انگشت کودک را می‌گیرد و با کلفت کردن صدا از کودک می‌پرسد: «کی پروازش داد؟» و از زبان انگشت شست کودک جواب می‌دهد: «منِ منِ کله گنده!»

در این موقع، بزرگتر یا اوستا در حالی که ضربه‌های آرامی به انگشت شست کودک می‌زند، قسمت آخر شعر را تکرار می‌کند. کودک پس از چند بار تکرار با کلمه‌های شعر آشنا می‌شود.

در دورهای بعدی بازی، به خاطر این که خود کودک شعر را یاد بگیرد، اوستا حرکت‌ها را انجام می‌دهد و از کودک می‌خواهد شعرها را بخواند.

بازی حدس بزن کیه

بازی خانگی حدس بزن کیه (بازی بیست سوالی)

گروه سنی: 7 سال به بالا
تعداد بازیکنان: دو نفر
ویژگی‌های بازی: نشاط آور، تقویت هوش و قوه تحلیل

مطلب پیشنهادی:  معرفی بهترین بازی های محلی برای کودکان و نوجوانان / هفت بازی محبوب خارج از خانه

بازی فکری بیست سوالی یا Guess Who از بازی‌های معروف در جهان و از بهترین بازی های دو نفره است که شما می‌توانید نسخه خاص خودتان از این بازی را در خانه بسازید، که باعث می‌شود بازی بسیار مهیج‌تر شود!

در نسخه‌های آماده این بازی شخصیت‌های مختلفی وجود دارند که از عکسشان استفاده می‌شود. به‌جای عکس شخصیت‌های مختلف این بازی می‌توانید از عکس اعضای خانواده و دوستان خودتان استفاده کنید! که این بازی دونفره را بسیار مهیج‌تر می‌کند!

برای این کار می‌توانید عکس اعضای خانواده‌تان را در اندازه‌های یکسان (مثلاً اندازه 3 در 4) چاپ کنید. اگر این کار برایتان سخت است، صرفاً می‌توانید با نوشتن اسم اعضای خانواده یا دوستان روی کاغذ این بازی را انجام دهید.

این بازی مثل بازی بیست سوالی پیش می‌رود، به این صورت است که دو نفر در مقابل هم قرار می‌گیرند و هر کدام از آنها از میان عکس‌ها (یا اسم‌ها) یکی را به صورت اتفاقی انتخاب می‌کند طوری که طرف مقابل نتواند آن را ببیند.

بازیکنی که عکس را ندیده سوال‌هایی از بازیکن روبرویی می‌پرسد که فقط با بله یا خیر به آنها می‌توان جواب داد. مثلاً: «آیا زنه؟» جواب: «بله». همه عکس‌ها یا اسم‌ها روبروی آن بازیکن قرار دارند. او با رسیدن به هر جواب می‌تواند تعدادی از شخصیت‌ها که با جواب ناسازگارند را از میان گزینه‌ها بردارد. مثلاً اگر مرد بود، او همه خانم‌ها را برمی‌دارد.

بازی به همین شکل ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت بازیکن بتواند شخصیت را حدس بزند. اگر بیست سوال بازیکن تمام شود و نتواند شخصیت مورد نظر را حدس بزند، آن بازیکن می‌بازد.

نقطه بازی به روشی متفاوت!

گروه سنی: 7 سال به بالا
تعداد بازیکنان: حداقل دو نفر
ویژگی‌های بازی: تقویت هوش و مهارت برنامه‌ریزی

اگر دنبال یک بازی خانگی دو نفره جالب و بازی فکری بدون وسیله می‌گردید، این بازی مخصوص شماست! احتمالاً همه ما با نقطه بازی آشنا هستیم. در این بازی خانگی نقطه‌هایی را به صورت منظم روی کاغذ می‌کشیم و هر بازیکن سعی می‌کند آن نقطه‌ها را به مربع تبدیل کند. اما اگر کشیدن نقطه‌های منظم روی کاغذ برایتان سخت است، پیشنهاد می‌دهیم این نسخه از بازی را انجام بدهید.

برای شروع، کافی است نقطه‌هایی را به صورت پراکنده روی کاغذ بکشید. بهتر است فاصله بین نقطه‌ها بیشتر از دو سانتی‌متر و کمتر از چهار سانتی‌متر باشد.

هر بازیکن در نوبت خود می‌تواند هر دو نقطه دلخواه را با یک خط به هم وصل کند بدون این که آن خط از روی نقطه دیگری عبور کند. لزومی ندارد خط راست باشد و می‌تواند نقطه‌های دیگر را دور بزند. پس از اتصال دو نقطه، بازیکن در وسط آن خط یک نقطه دیگر رسم می‌کند و نوبت به بازیکن بعدی می‌رسد. بازیکن بعدی نیز همین کار را تکرار می‌کند.

طبق قانون بازی هر نقطه می‌تواند حداکثر به 3 خط متصل باشد. در واقع، نقطه وسطی که هر بازیکن روی خط می‌کشد، از قبل به 2 خط متصل شده است و تنها می‌تواند به یک خط دیگر متصل شود.

بازی تا زمانی ادامه می‌یابد که دیگر هیچ خطی نتوان کشید. بازیکنی که آخرین خط را کشیده برنده بازی است.

بازی سیب زمینی داغ

گروه سنی: 5 سال به بالا
تعداد بازیکنان: حداقل چهار نفر به اضافه یک نفر مسئول موسیقی (تعداد بیشتر، هیجان بیشتر)
ویژگی‌های بازی: هیجان‌انگیز و نشاط‌آور

بازی خانگی سیب زمینی داغ از جمله بازی های ساده جذاب است که با وجود سادگی‌اش، هیجان بسیار بالایی دارد!

همه در خانه روی زمین می‌نشینند و دور هم حلقه می‌زنند. یک نفر یک توپ یا سیب زمینی در دستش دارد. موسیقی اجرا می‌شود و تا زمان قطع شدنش توسط مسئول موسیقی، بازیکنان توپ یا سیب زمینی را با دست به هم پاس می‌دهند.

فردی که بعد از قطع شدن موسیقی توپ یا سیب زمینی داغ در دستش باشد می‌بازد. آخرین فردی که باقی مانده برنده بازی است.

این بازی به شکل‌های دیگری هم می‌تواند اجرا شود. مثلاً افراد دور یک میز می‌نشینند و توپ روی میز قرار می‌گیرد. همه دستشان را روی میز می‌گذارند. فردی که توپ در دست دارد، دستش را روی توپ می‌گذارد و آن را به سمت یک نفر نشانه می‌گیرد و باید طوری نشان دهد که انگار می‌خواهد پرتاب کند. اگر فردی که توپ به سمت او نشانه رفته دستش را برای گرفتن توپ بلند کند می‌بازد. همچنین اگر توپ به سمت آن بازیکن قل بخورد و نتواند آن را بگیرد، می‌بازد.

بازی خانگی مهیج آره یا نه

گروه سنی: 5 سال به بالا (به همراه حداقل یک بزرگسال)
تعداد بازیکنان: حداقل چهار نفر (به اضافه یک نفر مسئول گفتن آره و نه) (تعداد بیشتر هیجان بیشتر)
ویژگی‌های بازی: هیجان‌انگیز و نشاط‌آور، افزایش تمرکز، سرعت عمل و فعالیت بدنی در خانه

اگر می‌خواهید بچه‌ها و بزرگسالان را در داخل خانه به فعالیت بدنی وادار کنید، یکی از ساده ترین و در عین حال مهیج ترین بازی های خانگی در انتظار شماست!

همه بازیکنان به‌صف در یک خط پشت به هم می‌ایستند. سمت راست آنها بخش مربوط به منطقه «آره» است و سمت چپ آنها مربوط به منطقه «نه». یک نفر به عنوان اوستا روبروی صف می‌ایستد. و شروع می‌کند به گفتن آره و نه. (به‌جای آره و نه می‌توان از هر دو کلمه دیگری استفاده کرد.)

اوستا به هر ترتیب و سرعت خاصی می‌تواند این کلمات را ادا کند. مثلاً می‌تواند چندین بار پشت سر هم یک کلمه را بگوید. وقتی می‌گوید «آره»، همه بازیکنان باید بلافاصله روی منطقه «آره» بپرند (سمت راست‌شان) یا اگر در منطقه «آره» هستند همانجا باقی بمانند و وقتی می‌گوید «نه»، همه بازیکنان باید بلافاصله روی منطقه «نه» بپرند (سمت چپ‌شان) یا اگر در منطقه «نه» هستند همانجا باقی بمانند.

اگر کسی در منطقه اشتباه پرید یا مکث بیش از حد داشت می‌بازد و از بازی خارج می‌شود.

برای چالشی‌تر کردن بازی، می‌توانید به‌جای دو کلمه و دو بخش برای پرش از سه کلمه و سه بخش برای پرش استفاده کنید!

همچنین ببینید:

معرفی بهترین بازی‌های محلی ایران / هفت بازی محبوب خارج از خانه

چگونه استعداد کودک خود را کشف کنیم و این استعدادها را پرورش بدهیم؟

4 مورد در “بهترین بازی های خانگی / معرفی 15 بازی خانگی بدون وسیله مهیج

    1. سلام
      بستگی به گروه سنی، تعداد بازیکنان و هدفتون داره (مثلا بازی هیجانی یا آروم و فکری). برای هر بازی این موارد توضیح داده شده.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما جایی منتشر نخواهد شد:) |